søndag den 2. december 2012

1. søndag-i-advents-DIY: Hæklede juletræer









Min søde og dygtige kunde, Lise, har hjulpet med at lave disse fine juletræer, som allerede har høstet mange roser fra kunderne i butikken. Nu vil jeg gerne dele dem med jer :)

Teknikken der er brugt er krokodilleskæl - eller crocodile stitch på engelsk. Vi har forsøgt at forklare os så godt som muligt, men synes du alligevel beskrivelsen lyder lidt kringlet, så tag eks. et kig på denne her tutorial på youtube.

De fleste af træerne er hæklet i bomuldsgarn fra Mayflower (som nu igen er på lager i alle farver, og i en finere kvalitet end tidligere), men de gør sig også godt i uldgarn, eks. fra Kauni.

Hækl en hel flok i forskellige farver, kvaliteter og størrelser og lav et fint tableau i vindueskarmen. Eller lav to ens, sæt dem på en lille fod og 'plant' dem i et par urtepotter. Mulighederne er mange.....

Opskriften er som udgangspunkt lavet til de store juletræer hæklet i Cotton 8/8 big eller Cotton 8 med dobbelttråd. Vil du lave et i størrelsen som det lysegrønne 2. forrest, starter du som beskrevet ved de store, men med maskeantallet, der svarer til begyndelsen på 4. 'etage' - og tager den videre derfra.
Træerne i Kauni er hæklet som de store med med en hæklenål nr. 3.

Du skal bruge:
2 ngl. Cotton 8/8 big (til det tofarvede træ er der brugt 1 ngl. græsgrøn og 1 ngl. jadegrøn) eller
2 ngl. Cotton 8, hæklet med 2 tråde. Her er brugt hhv. pastelgrøn og mørk grøn.
1 hæklenål nr. 4,5 (eller 5)
Evt. en styroporkegle fra Panduro eller cchobby.dk. Til de store bør det passe ret godt med en i str. 19,5 cm. Du kan også fylde dem ud med fiber-/bamsefyld og lukke med en hæklet cirkel i bunden.

Masketyper:
stm = stangmaske
fm = fastmaske
lm = luftmaske
V = 2 stm i samme maske, som danner et v
A = 2 stm som hækles sammen på flg måde: Hækl første gennemtræk på begge stm og træk herefter det sidste gennem begge masker.
 
- 1 etage består af 1 omg. stm (basisomg), 1 omg. ”skæl” og 1 omg. fm.
- På 1. etage hækles skællet omkring 2 stm fra forrige omg, som står ved siden af hinanden.
- På alle andre etager hækles det omkring de to stm fra forrige omg, som danner et V. 
 
”Skæl” hækles således:
*hækl 5 stm omkring 1. stm i V’et idet du arbejder dig nedad, 1 lm, hækl 5 stm opad omkring 2. stm i V’et, 1 lm, spring over 5 m*. Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km.
 
 
1. etage (7 skæl):
  1. Lav 51 lm, 1 stm i 4. lm fra nålen, herefter stm i alle lm (49 m). Saml arbejdet til en ring med en km i 3. lm.
  2. 1 lm, spring over 3 stm, hækl skæl som forklaret, dog er der kun 2 stm tilbage på omg til sidst. Saml med en km igennem både 1. stm i første skæl og basisomgangen.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl = 1 fm i siden, 2 mellem side og midte, 1 i midten, 2 mellem midte og side) Fm i midten af skæl hækles igennem det store hul. Fm mellem to skæl hækles omkring lm og i stm fra 1. omg, så skællene holdes på plads. Saml med en km i 1. lm. (42 m)

2. etage (7 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (49 m) 
  2. 3 lm, 4 stm omkring 1. stm i V’et, 1 lm, 5 stm omkring næste stm i V’et, 1 lm, spring over 5 m. Hækl de næste 6 skæl som forklaret under ”skæl”. Saml med en km i 3. lm.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (42 m)

3. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (42 m)
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (36 m)

4. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (42 m)
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl), dog hækles de to sidste fm sammen (35 m).

5. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (35 m)
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (30 fm.

6. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (35 m)
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 10 fm, 2 fm sammen, 13 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 1 km i 1. fm (28 fm)

7. etage (4 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (28 m)
  2. Hækl 4 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (24 fm)

8. etage (4 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (28 m)
  2. Hækl 4 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 2 fm, 2 fm sammen, 6 fm, 2 fm sammen, 6 fm, 2 fm sammen, 4 fm, saml med en km (21 fm)

9. etage (3 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (21 m)
  2. Hækl 3 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (18 fm)

10. etage (3 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (21 m)
  2. Hækl 3 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 2 fm sammen, 2 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 2 fm sammen, 1 fm. Saml med en km (14 fm)

Toppen:
  1. 2 lm, 1 stm, herefter 2 stm om hækles sammen (A) hele omg. rundt. Saml med en km i 1. stm (7 m)
  2. 1 lm, 1 fm i samme m, herefter fm omg. rundt (7 fm)
Bryd garnet, luk det lille hul øverst helt til og hæft ender.
Monter juletræet på keglen og det er klar til at pynte i dit hjem.
 
Rigtig god søndag aften :)
 
//Camilla 
 

68 kommentarer:

  1. wauw...det er flotte og straks blevet "pinned" :)

    SvarSlet
  2. Avra, hvor er de bare bedårende!
    Jeg når nok desværre ikke at lave dem til dette års julepynt, men næste jul kan det bestemt være, at jeg skal pynte min "julestue" med sådan nogle fine træer.
    Tak for opskriften! Den vil jeg skrive bag øret. :-)

    SvarSlet
  3. Hold fast hvor er de fine...den DIY skal jeg prøve af ;)

    SvarSlet
  4. Skønne- håber at jeg når at få den afprøvet inden julen er ovre;-)

    SvarSlet
  5. Hvor er de yndige - dem skal jeg da have lavet nogle af.

    SvarSlet
  6. Hold da magle, det er nok de pæneste hæklede juletræer jeg nogensinde har set!

    Bare jeg ku' hækle!

    Kh

    SvarSlet
  7. Ej, hvor er de fiiiiiine! Sådan et par stykker kunne jeg godt tænke mig at lave her i december, så de kan pynte herhjemme :)

    SvarSlet
  8. nejjj de er så skønne jeg har linket til dem fra min blog og jeg skal da straks gå igang.... for syv sytten nisser de er lækre


    god dag

    SvarSlet
  9. De er helt vildt fine :) Måske sku' de ind i juleforberedelserne også :)

    SvarSlet
  10. Ej de er super flotte. Lige noget for mig der elsker at hækle. De skal afprøves med det samme :-)

    SvarSlet
  11. ha du dem i butikken, er i gang med dem. men synes ikke det vil som jeg vil.

    SvarSlet
  12. Lovely, lovely, lovely! What a great idea to use this stitch here. Beautiful ♥. Thanks for sharing!

    SvarSlet
  13. Helt vild flotte. Men i mit forsøg på at lave dem er jeg gået HELT i stå imellem 1 etage og 2 etage... kan ikke få det til at vende rigtig. Synes at det ser ud til at hvis jeg fortsætter som jeg har tænkt, så kommer 2 etage til at vende med vrangsiden udaf!!! Hvad mon jeg gør forkert ??

    SvarSlet
  14. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  15. Hej Camilla.
    Tusind tak for at du deler denne fine opskrift på juletræer! :)

    Jeg har bare lige nogle spørgsmål:
    Jeg forstår ikke hvorfor du ikke samler den første luftmaskekæde til en ring? Det kommer sådan til at stå underligt og gabe når man først samler efter en række stgm.
    En anden ting er om du virkeligt mener at 3.-rækkerne på alle etagerne skal være fastmasker? Synes det er ret svært at få mast 5 stgm omkring en fastmaske - men her har jeg nok bare totalt misforstået opskriften. Det link du har lagt til YouTube viser at han bruger stangmasker i mellemrækkerne (dine 3.-rækker)... Men du kan selvfølgelig have en anden mening, ligesom at du ikke laver huller mellem dine stgm på grundrækken og fm i mellemrækkerne.
    Det jeg prøver at sige, er at jeg ikke kan få begyndt på 2. etage. Mon du har mulighed for at hjælpe?
    Mvh. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nååå :)
      Nu tror jeg, jeg fangede den alligevel (altså mit problem mellem 1. og 2. etage). Du laver BÅDE en omgang fastmasker og så en omgang stangmasker. Først derefter kommer der skæl igen, omkring de V-er du har lavet på stangmaskeomgangen :)

      Slet
  16. Hej Camilla,
    Tak fordi du deler din fine opskrift. Jeg har dog samme problem, som Anne skrev i juli. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan jeg kommer fra 1. til 2. omgang. Anne skriver om en omgang stangmasker ekstra, hvad skal de fastgøres til??
    Meget gerne hjælp fra Anne eller Camilla :-)

    SvarSlet
  17. Hej Sarah,
    Jeg er desværre ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? Du skal ikke hækle en omg. stm mere - bare gøre som der står i opskriften.... :)
    Hilsen Camilla

    SvarSlet
  18. Hej Sarah
    Jeg har netop påbegyndt projekt juletræ, og er nået 3. etage. Jeg vil gerne hjælpe dig, men kan du være lidt mere specifik mht. hvad der volder problemer? Er det mellem punkt 1 og 2 på 1. etage? Jeg havde svært ved at danne ringen på den måde som er forklaret i punkt 1 (1. etage). Så I stedet startede jeg således: 49 luftmasker, 1 kædemaske i første luftmaske (hermed er ringen dannet), derefter 3 luftmasker og stangmasker i alle luftmaskerne (48 stk.). Derefter en kædemaske i 3. luftmaske, og dette giver 49 masker. Så begyndte jeg på punkt 2 og har fulgt opslriften derfra. Håber det hjalp. Ellers skriv igen.
    Mvh. Tina

    SvarSlet
  19. Tak for jeres svar. Mit problem er, at jeg ikke kan gennemskue fm-omgangen. Hvordan får jeg kun seks m pr skæl? Dvs. hvilke springer jeg over (hvis jeg skal det?). Og vi er enige om, at fm-omgangen er fm i rækken 'bagved' de syv skæl?
    Jeg er taknemmmelig for svar...

    SvarSlet
  20. Ved fastmaskerækken hækler du stangmaskerækken og skællene udenpå sammen foroven. Du hækler én fastmaske mellem to skæl, to fastmasker på "langsiden" (den ene halvdel af skællet), én fastmaske midt i skællet (i hullet) og 2 fastmasker igen på "langsiden" (den anden halvdel af skællet). I alt 6 fm. Dette fortsætter du med hele vejen rundt.

    SvarSlet
  21. Hello, your Christmas trees are just wonderful. It's a pity I don't understand Danish. But I found some tutorials for the crocodile stitch on youtube and I got the idea. I'll try to do it!

    SvarSlet
  22. Hi there,
    Thank you for the lovely patterns! I've loved the pine cones and would love to make the Xmas tree. Is there any chance you would translate the pattern into English? Many thanks xxx

    SvarSlet
    Svar
    1. Lovely trees!!
      Yes, I agree, is there an English translated version available?

      Slet
  23. Hvor høje bliver de ca?

    SvarSlet
  24. jeg kan ikke få 3 etage til at starte rigtigt. Skal den starte med et V.

    SvarSlet
  25. Skønt en på dansk. Så videoen og tænkte jeg skulle prøve. Men forstod ikke hvorfan jeg skulle tælle skæl. Tak

    SvarSlet
  26. Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.
    Thank you very much for seeing good information.

    SvarSlet
  27. Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 밤알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 유흥알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.
    Thank you very much for seeing 룸알바 information.

    SvarSlet
  28. I have found this site. You can visit this site to boost your click speed specially for gamer who can check his or her click speed and can boost it Clicker Test

    SvarSlet
  29. 이 게시물은 눈에 띄지 않는 구성 요소를 간과하지 않고 면밀히 조사하고 인식하기가 매우 간단합니다. 놀라운 일! 먹튀검증

    SvarSlet
  30. Better than normal Blog Post And Good Quality Content, this was a  brief substance for me and everyone. you should keep sharing such a substance. 안전놀이터

    SvarSlet
  31. Interesting and interesting information can be found on this topic here profile worth to see it. 먹튀검증

    SvarSlet
  32. very interesting keep posting. 토토

    SvarSlet
  33. Your blog provided us with valuable information to work with. Each & every tips of your post are awesome. Thanks a lot for sharing. Keep blogging 사설토토

    SvarSlet
  34. Wow, superb blog layout! How long have you been blogging for? you make blogging look easy. The overall look of your site is magnificent, as well as the content! diseño web en tijuana

    SvarSlet
  35. The web site is lovingly serviced and saved as much as date. So it should be, thanks for sharing this with us windshield crack repair

    SvarSlet
  36. Cool stuff you have got and you keep update all of us motorcycles for sale

    SvarSlet
  37. wow muy impresionante, nunca he visto algo así antes Seo Ottawa

    SvarSlet
  38. This article was written by a real thinking writer.I agree many of the with the solid points made by the writer. ktm dealer

    SvarSlet
  39. Hello, I have browsed most of your posts. This post is probably where I got the most useful information for my research. Thanks for posting, maybe we can see more on this. Are you aware of any other websites on this subject. 사설토토

    SvarSlet
  40. useful information on topics that plenty are interested on for this wonderful post.Admiring the time and effort you put into your b!.. Auto Mechanic Near Me

    SvarSlet
  41. This is actually the kind of information I have been trying to find. Thank you for writing this information. Used Mercedes Reading

    SvarSlet
  42. I really like your take on the issue. I now have a clear idea on what this matter is all about.. Domestic Airport Transfers

    SvarSlet
  43. This article was written by a real thinking writer.I agree many of the with the solid points made by the writer. 검증업체

    SvarSlet
  44. Excellent information on your blog, thank you for taking the time to share with us. Amazing insight you have on this, it's nice to find a website that details so much information about different artists 먹튀폴리스

    SvarSlet
  45. I think this is an edifying post and it is useful and capable. I am always searching online for articles that can help me. I truly believe these site requirements additional consideration. I favor which a great deal. 먹튀검증

    SvarSlet
  46. Glad to chat your blog, I seem to be forward to more reliable articles and I think we all wish to thank so many good articles, blog to share with us. Buy Klonopin Online

    SvarSlet
  47. It is really together a fair site we highly savored looking. Seriously isn't regular which provide the chance to observe a product or service. voyance par telephone

    SvarSlet
  48. It's perfect.카지노사이트Can you look at your writing and bear with me?

    SvarSlet
  49. Why people still make use of to read news papers when in this technological world this post plus the rest of the website is very good.토토사이트추천

    SvarSlet
  50. I was surfing net and fortunately came across this site and found very interesting stuff here. Its really fun to read. I enjoyed a lot. 토토사이트 Thanks for sharing this wonderful information.

    SvarSlet
  51. While looking for articles on these topics, I came across this article on the site here. As I read your article, I felt like an expert in this field. I have several articles on these topics posted on my site. Could you please visit my homepage? 온라인홀덤

    SvarSlet
  52. Very good blog post.Much thanks again. Cool. 메이저놀이터

    SvarSlet
  53. Pretty good post. My spouse and i just stumbled upon your blogging site and wanted to say that We have really loved reading your blog articles. In any manner I’ll be subscribing to your give food to plus I hope you article again soon. Big wanted useful details. 먹튀폴리스꽁머니

    SvarSlet
  54. I am hoping the same best effort from you in the future as well. In fact your creative writing skills has inspired me. courtier immobilier aylmer

    SvarSlet