fredag den 21. oktober 2011

Fredag er gavedag! Gratis opskrift til dig!























Ja, fredag er gavedag her på Yarnfreaks blog. I dag får du en gratis opskrift på den sødeste kaninbroche, du selv kan hækle. Lyder det ikke godt?

Og i mens du hækler den, gør Camilla og jeg klar til reception i eftermiddag. Vi håber, vi ses kl. 15 på Hendrik Pontoppidansgade 2, kl.th., 8000 Århus C

Men nu til opskriften:
Kaninbroche

Det skal du bruge
Hæklenål nr. 2
Tyndt bomuldsgarn
Sort broderigarn
Lidt fyld
Brochenål
Ører 
  1. Slå 2 lm op
  2. Hækl 6 fm i 1. lm
  3. Hækl 2 fm i hver maske på omg (12 fm)
  4. Hækl 10 omg lige op - altså uden at tage ud
  5. Bryd garnet med lidt garnende, som skal bruges senere
    Hækl et øre magen til, men bryd IKKE garnet, når du når til punkt 5.


    Hoved
    Lav 3 lm og forbind til det andet øre med 1 fm. 


    Hækl nu fm rundt om det ene øre. Når du når til sidste m inden de 3 lm, laver du igen 3 lm og forbinder til det andet øre med 1 fm.


    Her er jeg i gang med at hækle hovedet 




    Sy hullet mellem ørerne sammen med garnenden du lod hænge i starten.
    1. Hækl 5 omg lige op - altså uden at tage ud 
    2. Hækl fm på omg og hækl 2 m sammen i hver side
    3. Hækl fm på omg og hækl 2 m sammen midtfor (mf) og midtbag (mb) på kaninen
    4. Hækl en omg uden indt.
    5. Tag 4 m ind på omg - mf, i siden, mb, i siden
    6. Fortsæt med at tage 4 m ind på hver omg til der er 12 m tilbage
    7. Put fyld i kaninens hoved - ikke i ørerne - disse presses flade
    8. Tag ind i hver 2. m på omg
    9. Tag ind i hver m til der er 6 m tilbage
    10. Bryd garnet med en lang ende. Sy hullet sammen og hæft ende.  


    Broder øjne og mund på kaninen og sy en brochenål bag på.


    Sæt kaninen på blusen og vær glad:)

    6 kommentarer:

    1. Tak :-) Elsker at få gaver !

      SvarSlet
    2. Den er fin! Tillykke med den officielle åbning. Jeg håber jeg lige kan klemme et besøg ind :)

      SvarSlet
    3. Hvor er den fin :) Jeg ønsker jer en rigtig dejlig dag i dag. Jeg kan desværre ikke komme forbi.

      Knus Katrine

      SvarSlet
    4. Ih så fin.
      Jeg havde ellers planer om at shoppe i århus i dag, men de planer er lagt til side. Så god åbning til jer. Jeg kigger helt sikkert forbi en anden dag!

      SvarSlet
    5. Sjov og sød idé, den vil jeg prøve. Ærgerligt at man ikke bor i hovedlandet!

      SvarSlet
    6. Super skøn idé. Tillykke med jeres nye shop, som jeg følger med stor interesse. Når modet melder sig bestiller jeg garn :-)

      SvarSlet