fredag den 5. oktober 2012

DIY: Aflangt tæppe i Zpagetti

På sådan en lidt halvtrist efterårsfredag, synes jeg lige man trænger til en DIY :)

Jeg har mange kunder i butikken, der hækler de fineste runde tæpper i Zpagetti - og jeg bliver fristet til også selv at gå i gang. Personligt synes jeg bare, jeg har svært ved at passe sådan et ind i min lejlighed. Så jeg fik lyst til at lave en lille ensfarvet løber, der nemt kan bruges i køkken, badeværelse osv. Jeg eksperimenterede lidt med forskellige mønstre, og besluttede mig for at gå for wattle stitch, der består af fast-, luft- og stangmasker, og som giver en fin kompakt struktur.

Mine forældres tykke kat tog straks tæppet i besiddelse, og jeg syntes, det klædte ham så godt, at jeg næsten ikke nænnede at tage det med hjem :)




Tæppet her måler ca. 54x102 cm, og jeg har brugt lidt mere end 2 ngl. af det grå Zpagetti (det var
meget tykt, så med alm. tykkelse vil jeg mene at 2 fint rækker). Derudover en lille rest Zpagetti eller Noodles i en kontrastfarve, hvis man ønsker det.
Tæppet er hæklet med den pink hæklenål nr. 12 fra Hoooked.

Rapporten for mønstret er 3 m (+2 i første rk.)
  • Hækl 45 lm.
  • I 3. lm hækles *1 fm, 1 lm, 1 stm, spring over 2 m*. Fortsæt fra *-* hele vejen hen. Afslut med en fm i sidste m.
  • Vend med en lm. Omkring lm-buen ml. stm og fm hækles *1 fm, 1 lm, 1 stm, spring over 2 m*. Fortsæt fra *-* omkring alle lm-buer hele vejen hen. Afslut med en fm omkring lm i enden.
  • Fortsæt sidste rk. til du har nået den ønskede længde.
  • Ønsker du en kontrastkant, hækles 2 rk. af fm i hver ende med den ønskede farve.
  • Bryd garnet og hæft alle ender.
Hvis du hellere vil se hvordan man hækler wattle stitch, kan du evt. tage et kig på denne tutorial.

God fornøjelse - og god weekend :)

1 kommentar:

  1. Det ser super flot ud.
    Sådan et tæppe måtte gerne bo hjemme hos mig :-)

    xx

    SvarSlet