søndag den 2. december 2012

1. søndag-i-advents-DIY: Hæklede juletræer









Min søde og dygtige kunde, Lise, har hjulpet med at lave disse fine juletræer, som allerede har høstet mange roser fra kunderne i butikken. Nu vil jeg gerne dele dem med jer :)

Teknikken der er brugt er krokodilleskæl - eller crocodile stitch på engelsk. Vi har forsøgt at forklare os så godt som muligt, men synes du alligevel beskrivelsen lyder lidt kringlet, så tag eks. et kig på denne her tutorial på youtube.

De fleste af træerne er hæklet i bomuldsgarn fra Mayflower (som nu igen er på lager i alle farver, og i en finere kvalitet end tidligere), men de gør sig også godt i uldgarn, eks. fra Kauni.

Hækl en hel flok i forskellige farver, kvaliteter og størrelser og lav et fint tableau i vindueskarmen. Eller lav to ens, sæt dem på en lille fod og 'plant' dem i et par urtepotter. Mulighederne er mange.....

Opskriften er som udgangspunkt lavet til de store juletræer hæklet i Cotton 8/8 big eller Cotton 8 med dobbelttråd. Vil du lave et i størrelsen som det lysegrønne 2. forrest, starter du som beskrevet ved de store, men med maskeantallet, der svarer til begyndelsen på 4. 'etage' - og tager den videre derfra.
Træerne i Kauni er hæklet som de store med med en hæklenål nr. 3.

Du skal bruge:
2 ngl. Cotton 8/8 big (til det tofarvede træ er der brugt 1 ngl. græsgrøn og 1 ngl. jadegrøn) eller
2 ngl. Cotton 8, hæklet med 2 tråde. Her er brugt hhv. pastelgrøn og mørk grøn.
1 hæklenål nr. 4,5 (eller 5)
Evt. en styroporkegle fra Panduro eller cchobby.dk. Til de store bør det passe ret godt med en i str. 19,5 cm. Du kan også fylde dem ud med fiber-/bamsefyld og lukke med en hæklet cirkel i bunden.

Masketyper:
stm = stangmaske
fm = fastmaske
lm = luftmaske
V = 2 stm i samme maske, som danner et v
A = 2 stm som hækles sammen på flg måde: Hækl første gennemtræk på begge stm og træk herefter det sidste gennem begge masker.
 
- 1 etage består af 1 omg. stm (basisomg), 1 omg. ”skæl” og 1 omg. fm.
- På 1. etage hækles skællet omkring 2 stm fra forrige omg, som står ved siden af hinanden.
- På alle andre etager hækles det omkring de to stm fra forrige omg, som danner et V. 
 
”Skæl” hækles således:
*hækl 5 stm omkring 1. stm i V’et idet du arbejder dig nedad, 1 lm, hækl 5 stm opad omkring 2. stm i V’et, 1 lm, spring over 5 m*. Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km.
 
 
1. etage (7 skæl):
  1. Lav 51 lm, 1 stm i 4. lm fra nålen, herefter stm i alle lm (49 m). Saml arbejdet til en ring med en km i 3. lm.
  2. 1 lm, spring over 3 stm, hækl skæl som forklaret, dog er der kun 2 stm tilbage på omg til sidst. Saml med en km igennem både 1. stm i første skæl og basisomgangen.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl = 1 fm i siden, 2 mellem side og midte, 1 i midten, 2 mellem midte og side) Fm i midten af skæl hækles igennem det store hul. Fm mellem to skæl hækles omkring lm og i stm fra 1. omg, så skællene holdes på plads. Saml med en km i 1. lm. (42 m)

2. etage (7 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (49 m) 
  2. 3 lm, 4 stm omkring 1. stm i V’et, 1 lm, 5 stm omkring næste stm i V’et, 1 lm, spring over 5 m. Hækl de næste 6 skæl som forklaret under ”skæl”. Saml med en km i 3. lm.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (42 m)

3. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (42 m)
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (36 m)

4. etage (6 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (42 m)
  2. Hækl 6 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl), dog hækles de to sidste fm sammen (35 m).

5. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (35 m)
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (30 fm.

6. etage (5 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (35 m)
  2. Hækl 5 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 10 fm, 2 fm sammen, 13 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 1 km i 1. fm (28 fm)

7. etage (4 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (28 m)
  2. Hækl 4 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (24 fm)

8. etage (4 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (28 m)
  2. Hækl 4 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 2 fm, 2 fm sammen, 6 fm, 2 fm sammen, 6 fm, 2 fm sammen, 4 fm, saml med en km (21 fm)

9. etage (3 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 2 stm. sammen (A), 4 stm. *V, A, 4 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (21 m)
  2. Hækl 3 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 omg. fm. (6 fm pr. skæl) (18 fm)

10. etage (3 skæl)
  1. 3 lm, 1 stm i samme m (V), 5 stm. *V, 5 stm* Gentag fra *-* hele vejen rundt. Saml med en km. i 3. lm. (21 m)
  2. Hækl 3 skæl omgangen rundt.
  3. 1 lm, 1 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 2 fm sammen, 2 fm, 2 fm sammen, 3 fm, 2 fm sammen, 1 fm. Saml med en km (14 fm)

Toppen:
  1. 2 lm, 1 stm, herefter 2 stm om hækles sammen (A) hele omg. rundt. Saml med en km i 1. stm (7 m)
  2. 1 lm, 1 fm i samme m, herefter fm omg. rundt (7 fm)
Bryd garnet, luk det lille hul øverst helt til og hæft ender.
Monter juletræet på keglen og det er klar til at pynte i dit hjem.
 
Rigtig god søndag aften :)
 
//Camilla 
 

28 kommentarer:

  1. wauw...det er flotte og straks blevet "pinned" :)

    SvarSlet
  2. Avra, hvor er de bare bedårende!
    Jeg når nok desværre ikke at lave dem til dette års julepynt, men næste jul kan det bestemt være, at jeg skal pynte min "julestue" med sådan nogle fine træer.
    Tak for opskriften! Den vil jeg skrive bag øret. :-)

    SvarSlet
  3. Hold fast hvor er de fine...den DIY skal jeg prøve af ;)

    SvarSlet
  4. Skønne- håber at jeg når at få den afprøvet inden julen er ovre;-)

    SvarSlet
  5. Hvor er de yndige - dem skal jeg da have lavet nogle af.

    SvarSlet
  6. Hold da magle, det er nok de pæneste hæklede juletræer jeg nogensinde har set!

    Bare jeg ku' hækle!

    Kh

    SvarSlet
  7. Ej, hvor er de fiiiiiine! Sådan et par stykker kunne jeg godt tænke mig at lave her i december, så de kan pynte herhjemme :)

    SvarSlet
  8. nejjj de er så skønne jeg har linket til dem fra min blog og jeg skal da straks gå igang.... for syv sytten nisser de er lækre


    god dag

    SvarSlet
  9. De er helt vildt fine :) Måske sku' de ind i juleforberedelserne også :)

    SvarSlet
  10. Ej de er super flotte. Lige noget for mig der elsker at hækle. De skal afprøves med det samme :-)

    SvarSlet
  11. ha du dem i butikken, er i gang med dem. men synes ikke det vil som jeg vil.

    SvarSlet
  12. Lovely, lovely, lovely! What a great idea to use this stitch here. Beautiful ♥. Thanks for sharing!

    SvarSlet
  13. Helt vild flotte. Men i mit forsøg på at lave dem er jeg gået HELT i stå imellem 1 etage og 2 etage... kan ikke få det til at vende rigtig. Synes at det ser ud til at hvis jeg fortsætter som jeg har tænkt, så kommer 2 etage til at vende med vrangsiden udaf!!! Hvad mon jeg gør forkert ??

    SvarSlet
  14. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
    Svar
    1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  15. Hej Camilla.
    Tusind tak for at du deler denne fine opskrift på juletræer! :)

    Jeg har bare lige nogle spørgsmål:
    Jeg forstår ikke hvorfor du ikke samler den første luftmaskekæde til en ring? Det kommer sådan til at stå underligt og gabe når man først samler efter en række stgm.
    En anden ting er om du virkeligt mener at 3.-rækkerne på alle etagerne skal være fastmasker? Synes det er ret svært at få mast 5 stgm omkring en fastmaske - men her har jeg nok bare totalt misforstået opskriften. Det link du har lagt til YouTube viser at han bruger stangmasker i mellemrækkerne (dine 3.-rækker)... Men du kan selvfølgelig have en anden mening, ligesom at du ikke laver huller mellem dine stgm på grundrækken og fm i mellemrækkerne.
    Det jeg prøver at sige, er at jeg ikke kan få begyndt på 2. etage. Mon du har mulighed for at hjælpe?
    Mvh. Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Nååå :)
      Nu tror jeg, jeg fangede den alligevel (altså mit problem mellem 1. og 2. etage). Du laver BÅDE en omgang fastmasker og så en omgang stangmasker. Først derefter kommer der skæl igen, omkring de V-er du har lavet på stangmaskeomgangen :)

      Slet
  16. Hej Camilla,
    Tak fordi du deler din fine opskrift. Jeg har dog samme problem, som Anne skrev i juli. Jeg kan simpelthen ikke forstå, hvordan jeg kommer fra 1. til 2. omgang. Anne skriver om en omgang stangmasker ekstra, hvad skal de fastgøres til??
    Meget gerne hjælp fra Anne eller Camilla :-)

    SvarSlet
  17. Hej Sarah,
    Jeg er desværre ikke helt sikker på jeg forstår hvad du mener? Du skal ikke hækle en omg. stm mere - bare gøre som der står i opskriften.... :)
    Hilsen Camilla

    SvarSlet
  18. Hej Sarah
    Jeg har netop påbegyndt projekt juletræ, og er nået 3. etage. Jeg vil gerne hjælpe dig, men kan du være lidt mere specifik mht. hvad der volder problemer? Er det mellem punkt 1 og 2 på 1. etage? Jeg havde svært ved at danne ringen på den måde som er forklaret i punkt 1 (1. etage). Så I stedet startede jeg således: 49 luftmasker, 1 kædemaske i første luftmaske (hermed er ringen dannet), derefter 3 luftmasker og stangmasker i alle luftmaskerne (48 stk.). Derefter en kædemaske i 3. luftmaske, og dette giver 49 masker. Så begyndte jeg på punkt 2 og har fulgt opslriften derfra. Håber det hjalp. Ellers skriv igen.
    Mvh. Tina

    SvarSlet
  19. Tak for jeres svar. Mit problem er, at jeg ikke kan gennemskue fm-omgangen. Hvordan får jeg kun seks m pr skæl? Dvs. hvilke springer jeg over (hvis jeg skal det?). Og vi er enige om, at fm-omgangen er fm i rækken 'bagved' de syv skæl?
    Jeg er taknemmmelig for svar...

    SvarSlet
  20. Ved fastmaskerækken hækler du stangmaskerækken og skællene udenpå sammen foroven. Du hækler én fastmaske mellem to skæl, to fastmasker på "langsiden" (den ene halvdel af skællet), én fastmaske midt i skællet (i hullet) og 2 fastmasker igen på "langsiden" (den anden halvdel af skællet). I alt 6 fm. Dette fortsætter du med hele vejen rundt.

    SvarSlet
  21. Hello, your Christmas trees are just wonderful. It's a pity I don't understand Danish. But I found some tutorials for the crocodile stitch on youtube and I got the idea. I'll try to do it!

    SvarSlet