torsdag den 27. november 2014

Hue med hæklede snoninger




Jeg bliver altid sår'n lidt nysgerrig, når jeg ser nogle nye, fine teknikker, og springer straks ud i eksperimenter, selvom jeg egentlig burde gøre andre ting færdige først.

Inden jeg tog til Barcelona faldt jeg over All about Amis tutorial på en hue med snoninger. Egentlig er jeg ikke så vild med hæklede snoninger. De er altid lidt kantede og ikke så fikse som dem i strik, synes jeg, men de her var små og delikate - og nemme, viste det sig.

Hvis du kan hækle reliefstangmasker som jeg eks. har brugt i mine opskrifter på huen med ribmønster og på clutch med fletmønster er du allerede kørende. Og Amis billedguide er nem at gå til.

Min hue er hæklet i et lidt tyndere garn end Amis. Derudover har jeg lavet ribben lidt anderledes samt taget ind foroven for at lave afslutningen i toppen lidt mere elegant (efter min smag).

Længden på min hue er 26 cm fordi jeg gerne, som hende, ville have, at den skulle være lidt (jeg har lyst til at sige street!). Men du kan også sagtens stoppe lidt før og montere den med en fin pom pom i garn eller pels.

Til en hue a'la min skal du bruge:
3 ngl. Indiecita. Hvis du laver den kortere end min kan du nøjes med 2.
En hæklenål nr. 4

BRstm: Reliefstangmaske lavet på bagsiden af arb (back post double crochet på engelsk)
FRstm: Reliefstangmaske lavet på forsiden af arb (front post double crochet på engelsk)

2 Rstm sammen: Hækl første gennemtræk på begge stm og træk herefter det sidste gennem begge masker.

Rib
Lav en lm-kæde, der passer til omkredsen af dit hoved.
Heri skal hækles stm tilbage. Du skal ende ud med et antal, der er deleligt med seks. Jeg har eks. 114 stm, dvs. jeg har hæklet 115 lm og startet i 3. lm fra nålen med første stm. De to første lm tæller med som en stm.
Jeg synes det er nemmest først at samle arbejdet til en ring med en km i 2. lm efter første rk. af stm.

Efter første rk. skal ribmønstret etableres.
Hækl 2 lm, herefer skiftevis en FRstm og en BRstm - hele vejen rundt. Sidste m skal være en FRstm. Afslut med en km i 2. lm.

Lav så mange rk. med rib som du ønsker; FRstm over FRstm og BRstm over BRstm. Jeg har fem rk.

Hækl herefter mønster som beskrevet i Amis opskrift.

Hækl til huen måler ca. 24 cm.

Til allersidst har jeg taget ind over ca. 6 omg. Start med opskriftens rk. 2
- Hækl de to BRstm sammen til én.
- Hækl som beskrevet i opskriften, men nu kun én BRstm ml snoningerne.
- Hækl som beskrevet i opskriften, men spring over den ene BRstm ml. snoningerne.
- Hækl som beskrevet i opskriften, men nu uden mellemrum ml snoningerne.
- Hækl de fire FRstm sammen til to. Altså; de første to sammen, og de næste to sammen.
- Hækl de to FRstm sammen til en.

Bryd garnet og brug enden til at trække igennem maskerne foroven, så du kan rynke den helt sammen.

Hæft ende foroven og forneden, og du er good to go!

17 kommentarer:

  1. Flere timer i døgnet og gratis garn NU. :D

    SvarSlet
  2. Hvor er det da en skøn hue!

    SvarSlet
  3. Det er jo nærmest billigere at købe en hue i butikkerne med de garnpriser. Øv for den er fin :(

    SvarSlet
    Svar
    1. Du kan da bestemt ikke købe en hue i butikkerne i 100% alpaka til lidt over 100 kr?

      Slet
  4. Åh findes mønstret kun på engelsk
    det kan jeg ikke

    SvarSlet
  5. Information blog, it was very helpful! I simply began in this and I’m attractive more familiar with it better! Thanks, keep doing amazing..
    Site: Attack on titan jacket

    SvarSlet
  6. You made some good points there.

    SvarSlet
  7. This has been a really wonderful post.

    SvarSlet
  8. I have read it, but the information is still less than mine,

    SvarSlet
  9. You’ve written nice post, I am gonna bookmark this page, thanks for info.

    SvarSlet
  10. Hi very nice blog!! Man .. Beautiful .. Wonderful ..

    SvarSlet
  11. I am really happy with articles quality and presentation.

    SvarSlet

  12. This is something I actually have to try and do a lot of analysis into, thanks for the post.

    SvarSlet

  13. Thanks and Best of luck to your next Blog in future.

    SvarSlet